Marktonderzoek Deutschland: Hoe gaan lokale ondernemers ‘over de grens’ om met domeinnamen?
Het voordeel van nabij de grens met Duitsland wonen is, dat je ook wel eens Duitse huis-aan-huis bladen in je bus krijgt. Afgelopen week heb ik één editie van een lokale huis-aan-huis krant bekeken, te weten de “Drei Lander Kurier Spezial” Hoewel de oplage slechts 15.000 exemplaren is, geeft dit wel een interessant beeld over het gebruik van domeinnamen bij lokale, Duitse ondernemers. Wat trof ik aan?
In de door mij geraadpleegde editie, trof ik onderstaande aan:
– 47 (commerciële) advertenties
– 45 met website vermelding (95%)
– één naam die niet op .de eindigt
– 2 zonder website vermelding (maar met email adres)
In vergelijking tot mijn eerder onderzoek in 2021 gericht op Nederland, was daar het aantal advertenties met een domeinnaam slechts 87%)
Welke domeinnaam variant kiest een lokale ondernemer?
– 43 x staat de bedrijfsnaam ‘ergens’ in de domeinnaam
– 27 x staat er één streepje in de domein-naam
– 1 x staan er drie streepje in de domeinnaam
Als je dit onderverdeeld, zie je het volgende (met enige overlapping):
– 24 x Domeinnaam is combinatie bedrijfsnaam + beschrijvende activiteit of vermelding branche (zoals immo, foto, reizen)
– 1 x Domeinnaam is combinatie bedrijfsnaam + locatie
– 8 x is de domeinnaam ‘exact’ de bedrijfsnaam of een merk
– overige namen gebruiken de afkorting voor rechtspersoon, zoals GmbH.